„ Stać się wrażliwym na drugiego człowieka. Ale nie po to, aby go zniszczyć, zawładnąć nim, ale aby mu pomóc: uruchomić jego możliwości- pokłady dobra jeszcze nie naruszone, wskazać szanse dotąd nie zauważone- odkryć, gdzie jego droga nadziei.”
MISJA OŚRODKA
„Absolwent szkoły jest człowiekiem wszechstronnie przygotowanym do życia w społeczeństwie”.
I WPROWADZENIE
Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działalność z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Zadaniem naszej szkoły jest wyposażenie młodego człowieka w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w rozwijającym się świecie.
Zgodnie z Prawem Oświatowym wychowanie respektuje chrześcijański system wartości- za podstawę przyjmując uniwersalne zasady etyki, służące rozwijaniu u dzieci i młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata.
Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowiu, a także ograniczenie i likwidacja czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Program Wychowawczo- Profilaktyczny dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów, obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym oparty o Statut Placówki
II OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE
III Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
IV Założenia Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
V Cel Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
Celem programu jest wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Program zawiera działania, które w systemowy sposób będą angażować wszystkich uczniów i ich rodziców oraz całe środowisko szkolne.
Cele szczegółowe Programu Profilaktyczno- Wychowawczego w zakresie:
- upowszechnienie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych- w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno- komunikacyjnej
- współpraca z państwową strażą pożarną oraz jednostkami innych służb w ramach działań podnoszących bezpieczeństwo uczniów.
W roku szkolnym 2020/21 uwzględnia się podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa oraz kuratora oświaty;
VI MODEL ABSOLWENTA
Absolwent Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego
VII UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
Rodzice:
Uczniowie;
Nauczyciele, wychowawcy
Wychowawcy grup internackich
Psycholog, pedagog
Pielęgniarka szkolna
Ewaluację Programu Wychowawczo- Profilaktycznego dokonano w oparciu o badania diagnostyczne:
REKOMENDACJE WYNIKAJĄCE Z BADAŃ
ZADANIA WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE
OBSZAR |
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE |
FORMY DZIAŁAŃ |
ODPOWIEDZIALNI |
Zdrowie- edukacja zdrowotna. Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kreowanie środowiska sprzyjającemu zdrowemu stylowi życia i harmonijny rozwój ucznia. |
1. Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie, estetykę własną i otoczenia. Utrzymanie higieny ciała i dbałość o schludny wygląd. 2. Kształtowanie sprawności fizycznej i odporności. Rozwijanie nawyku uprawiania sportu i posiadanych predyspozycji do uprawiania dyscyplin sportowych. 3. Kształtowanie prozdrowotnych wzorców konsumpcyjnych 4. Rozwijanie zainteresowań i przyjaznej postawy wobec środowiska naturalnego. - przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska - ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego - uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka |
· Realizacja programu „Zdrowo jem, więcej wiem” · Realizacja programu „Mamo, tato- wolę wodę!”- podkreśla rolę wody w codziennej diecie dziecka. · „Aquafresh”- program profilaktyki dbania o jamę ustną · Badania przesiewowe i profilaktyczne badania lekarskie · Instruktaże dotyczące prawidłowego odżywiania się i prawidłowej higieny · Pogadanki z pielęgniarką · Indywidualne spotkania pielęgniarki z rodzicami · Zajęcia tematyczne na lekcjach wychowawczych · Program profilaktyki próchnicy · Konkursy plastyczne · Okresowe kontrole czystości- za zgoda rodziców · Kształtowanie nawyku mycia rąk przed i po pobycie w toalecie · Akcja propagująca spożywanie zdrowej żywności: - „Warzywa i owoce w szkole” - „Szklanka mleka” · Rozmowy na temat kulturalnego spożywania posiłków |
Katarzyna Przybyszewska, Ewa Bandoch Ewa Dąbrowska, Joanna Jankowska, Agnieszka Jabłońska Ewa Dąbrowska, Joanna Jankowska, Agnieszka Jabłońska, Ariana Marzec, Katarzyna Bukowska Katarzyna Bukowska Katarzyna Bukowska Katarzyna Bukowska Katarzyna Bukowska Katarzyna Bukowska Katarzyna Bukowska Katarzyna Bukowska Wychowawcy klas i Internatu Wychowawcy klas, wychowawcy grup przedszkolnych, wychowawcy Internatu |
OBSZAR |
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE |
FORMY DZIAŁAŃ |
ODPOWIEDZIALNI |
Relacje- kształtowanie postaw społecznych. Przygotowanie uczniów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie społecznej, pokojowego rozwiązywania problemów z zachowaniem zasad komunikowania się. |
1. Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji stanowiącej podstawę współdziałania 2. Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb 3. Rozwijanie samorządność uczniów oraz poczucia przynależności do grupy- działalność samorządu uczniowskiego 4. Poznawanie instytucji użyteczności publicznej oraz nabywanie doświadczeń w samodzielnym korzystaniu z nich 5. Uwrażliwienie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy- wolontariat 6. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażania własnych opinii, przekonań, poglądów 7. Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących, starszych oraz autorytetów 8. Kształtowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości. 9. Budowanie postaw empatii, zaufania, pozytywnych relacji koleżeńskich oraz umiejętności współdziałania w zespole 10. Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych, konfliktowych 11. Rozwijanie umiejętności gospodarowania zasobami emocjonalnymi 12. Wdrożenie unijnego programu dla szkolnictwa zawodowego ERASMUS |
· Zapoznanie uczniów z Prawami Dziecka i ucznia · Uświadomienie uczniom do kogo należy się zgłosić w razie potrzeby · Prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje społeczno- emocjonalne · Prowadzenie zajęć w zakresie radzenia sobie z trudnymi uczuciami oraz w zakresie ochrony przed agresją · Organizowanie wycieczek szkolnych oraz imprez integrujących społeczność szkolną · Wybór Samorządu Uczniowskiego · Wyjścia do wybranych instytucji publicznych- Urząd Miejski, Poczta, Dom Kultury · Organizowanie spotkań z Policjantem · Realizacja projektu MEN „Szkoła Myślenia Pozytywnego” moduł Komunikacja bez przemocy” · Realizacja projektu „Wszystko zależy od tego jak wodzisz rzeczywistość- tożsamość osoby z autyzmem –II edycja Fundacja Całym Sercem Praktyki uczniowskie za granicą |
Wychowawcy klas, wychowawcy grup przedszkolnych Nauczyciele – socjoterapii Nauczyciele- socjoterapii Wychowawcy klas, wychowawcy grup przedszkolnych Samorząd Szkolny Wychowawcy klas, grup przedszkolnych Lilianna Machura, Jolanta Konieczka, Krystyna Matuszak, Katarzyna Przybyszewska, Ewa Rydwelska- Budna Krystyna Matuszak Paweł Zbytniewski Paweł Jankowski |
OBSZAR |
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE |
FORMY DZIAŁAŃ |
ODPOWIEDZIALNI |
Kultura- wartości, normy, wzory zachowań. |
1. Kształtowanie właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się 2. Budowanie właściwego systemu wartości, propagowanie poszanowania życia ludzkiego jako najwyższej wartości. Poszanowanie godności osobistej każdego człowieka 3. Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji 4. Wdrażanie i rozwijanie zasad dobrego zachowania w szkole i poza szkołą uwzględniając zasady savior-vivre u 5. Poszanowanie cudzych dóbr osobistych, materialnych oraz mienia szkoły i innych osób 6. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych 7. Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury 8. Kształtowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie kreatywności oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania |
· Organizowanie wyjść i wyjazdów na spotkania ze sztuką: teatry, wystawy artystyczne · Zajęcia biblioteczne · Lekcje przedmiotowe, wychowawcze · Uroczystości szkolne · Dbanie o wygląd klas, pokoi internackich, otoczenia szkoły, mienia szkoły · Udział uczniów w konkursach recytatorskich · Indywidualne spotkania z psychologiem i pedagogiem szkolnym |
Wychowawcy klas, grup przedszkolnych Internatu Marzena Bykowska Wychowawcy klas, wychowawcy grup przedszkolnych i Internatu Lilianna Machura Jolanta Konieczka |
Kształtowanie postaw patriotycznych. Kształtowanie postaw poszanowania tradycji i kultury własnego narodu a także innych kultur. |
1. Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkoła i społecznością lokalną 2. Poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowanie innych kultur i tradycji 3. Zachowanie tożsamości narodowej we wspólnocie. Wychowanie w duchu tolerancji do innych kultur 4. Kształtowanie poszanowania norm obywatelskich i moralnych 5. Ukierunkowanie na wartościowe korzystanie ze środków masowego przekazu |
· Kultywowanie tradycji i obyczajów naszego regionu · Uczestniczenie w obchodach świąt i uroczystościach państwowych · Udział w uroczystościach szkolnych i państwowych: - składanie hołdu pamięci poległym · Obchody święta Patrona szkoły · Filmy edukacyjne · Apele okolicznościowe · Przynależność do Drużyny Harcerskiej „Nieprzetartego Szlaku” |
Wychowawcy klas, grup przedszkolnych i Internatu Wychowawcy klas, grup przedszkolnych i Internatu Wychowawcy internatu Lilianna Machura, Jolanta Konieczka Arkadiusz Przybyszewski |
Kształtowanie postaw obywatelskich uczniów z własnej inicjatywy |
1. Wychowanek bezinteresownie działa na rzecz społeczeństwa 2. Kształtowanie postaw empatii i szacunku względem osób potrzebujących 3. Przygotowywanie do pełnienia ról społecznych dostosowanych do indywidualnych możliwości wychowanków 4. Kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie, uczenie właściwych postaw wobec siebie i innych ludzi 5. Kierowanie się w stosunkach międzyludzkich uczciwością i prawdą 6. Uwrażliwienie wychowanków na piękno świata i przyrody |
· Elementy realizacji zajęć „Spójrz Inaczej” z psychologiem i pedagogiem szkolnym · Udział w formach wolontariatu: Paczka dla potrzebujących, WOŚP, akcje harcerskie, karma dla zwierząt · Udział w ogólnopolskich akcjach: Sprzątanie Świata, zbieranie zakrętek · Udział w warsztatach tematycznych · Udział w spacerach, wycieczkach tematycznych i krajoznawczo- turystycznych · Realizacja programu ekologicznego „Kubusiowi Przyjaciele Natury” · Przeprowadzanie pogadanek tematycznych, oglądanie filmów przyrodniczych i programów edukacyjnych |
Lilianna Machura Jolanta Konieczka Lilianna Machura Krystyna Matuszak Arkadiusz Przybyszewski Wychowawcy klas, wychowawcy grup przedszkolnych Wychowawcy klas, wychowawcy grup przedszkolnych Ewa Dąbrowska, Joanna Jankowska, Agnieszka Jabłońska Małgorzata Chmielewska |
OBSZAR |
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE |
FORMY DZIAŁAŃ |
ODPOWIEDZIALNI |
Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych. Poznawanie zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia |
I Zwiększenie bezpieczeństwa fizycznego ucznia w szkole 1. Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza nią 2. Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole 3. Zapoznanie uczniów z zasadami postępowania w razie wtargnięcia na teren szkoły osoby z negatywnymi zamiarami bądź ataku terrorystycznego 4. Eliminowanie zagrożeń pożarowych 5. Zaznajamianie z przepisami BHP, drogami ewakuacyjnymi w placówce 6. Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej 7. Systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się II Zwiększenie bezpieczeństwa psychicznego uczniów w szkole 1. Budowanie bezpiecznego klimatu i zaufania w szkole w relacji uczeń- nauczyciel 2. Uwrażliwienie i reagowanie na krzywdę innych osób 3. Instruowanie do kogo należy zwrócić się po pomoc w sytuacji zagrożenia 4. Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole |
· Lekcje dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego · Apele przypominające zasady bezpiecznego wypoczynku w szczególności przed feriami zimowymi i wakacjami letnimi · Próbne alarmy pożarowe · Zapoznanie uczniów z numerami alarmowymi · Lekcje przedmiotowe dotyczące bezpieczeństwa · Wycieczki tematyczne · Instruktaże dotyczące bezpiecznego korzystania z urządzeń, odpowiedniego zachowania się w klasach, na boisku szkolnym, siłowni · Przypomnienie procedur dotyczących postępowania w sytuacjach zagrożenia · Lekcje tematyczne · Organizowanie pogadanek dotyczących bezpieczeństwa · Zapewnienie uczniom opieki psychologiczno- pedagogicznej |
Wychowawcy klas, wychowawcy grup przedszkolnych, wychowawcy internatu Paweł Nowiński Wychowawcy klas, internatu Lilianna Machura Jolanta Konieczka |
OBSZAR |
DZIAŁANIE WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE |
FORMY DZIAŁAŃ |
ODPOWIEDZIALNI |
Umiejętność korzystania z technologii informacyjno- komunikacyjnej |
1. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów 2. Kształtowanie postawy bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów dostępnych w sieci 3. Kształtowanie umiejętności celowego korzystania z elektronicznych nośników informacji- Internet, telefony komórkowe, gry komputerowe, telewizja 4. Zapoznanie z pojęciem związanym z cyberprzemocą: sposoby jej zwalczania i przeciwdziałania 5. Uświadomienie negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństwa wynikające z kontaktów w sieci 6. Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci |
· Kształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych: - omawianie zagrożeń związanych z cyberprzemocą, - uświadomienie potrzeby ochrony danych osobowych · Udział w konkursach dotyczących profilaktyki uzależnienia od Internetu „Bezpieczny Internet” · Gazetki tematyczne · Filmy edukacyjne · Pogadanki na lekcjach wychowawczych |
Paweł Jankowski, Eryk Szydzik Lilianna Machura, Jolanta Konieczka Paweł Jankowski, Eryk Szydzik |
OBSZAR |
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE |
FORMY DZIAŁAŃ |
ODPOWIEDZIALNI |
Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu |
1. Uświadomienie wpływu używek i środków psychoaktywnych na organizm człowieka 2. Poszerzenie wiedzy na temat używania narkotyków i dopalaczy 3. Propagowanie wolnego od nikotyny i alkoholu stylu życia 4. Informowanie uczniów o procedurach postępowania w sytuacjach zagrożenia narkomanią 5. Nabywanie umiejętności zdrowego stylu życia. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego 6. Nabywanie umiejętności bycia asertywnym- umiejętność odmawiania papierosa, alkoholu i innych środków psychoaktywnych |
· Realizacja programów profilaktycznych · Wyposażenie uczniów w wiedzę o uzależnieniach i możliwościach szukania pomocy · Teatr profilaktyczny „Rozdarta kurtyna” · Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych · Rozmowy indywidualne i klasowe · Gazetki tematyczne · Pozytywne formy wypoczynku: - koło warcabowe - koło rowerowe - zajęcia w hali sportowej · Bieżące informowanie rodziców o niepokojacej zmianie w zachowaniu dziecka |
Lilianna Machura Wychowawcy Internatu Wychowawcy klas Wychowawcy Internatu |
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
1. Informowanie rodziców o podejmowanych przez szkołę działaniach wychowawczo- profilaktycznych 2. Informowanie rodziców o funkcjonowaniu dziecka w szkole |
· Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo- profilaktycznym · Przekazywanie na bieżąco informacji o sukcesach, trudnościach i problemach uczniów podczas rozmów indywidualnych oraz zebrań klasowych · Rozmowy indywidualne z Dyrektorem, psychologiem, pedagogiem · Współpraca z Radą Rodziców · Uczestnictwo rodziców w społeczności klasowej i szkolnej · Doskonalenie umiejętności rodziców w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami · Wprowadzenie dziennika elektronicznego |
EWALUACJA PROGRAMU
Przebieg pracy wychowawczo- profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków.
PROGRAM
WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
SPECJALNEO OŚRODKA SZKOLNO- WYCHOWAWCZEO im. Dra Jakuba Cieślewicza
W STRZELNIE
Rok szkolny 2020/2021
Program przyjęto do realizacji
Uchwałą Rady Rodziców w dniu………………………………..
Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu………………………….