ODDZIAŁY REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZE
W Ośrodku funkcjonują 2 oddziały rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnicy zajęć korzystają codziennie z 5 godzin zajęć rewalidacyjnych. Wszystkie zajęcia dostosowane są do poziomu funkcjonowania i możliwości uczestników zajęć.
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze obejmują:
1.Nawiązywanie przez wychowanków kontaktów
W ramach zajęć rozwijana jest umiejętność uczestniczenia w zespołowych formach zajęć, w miarę możliwości – w życiu społecznym oraz imprezach szkolnych, odpowiadających poziomowi rozwoju,
np. w festynach i zabawach integracyjnych, zabawach muzycznych z okazji andrzejek, karnawału,
w akademiach okolicznościowych, przedstawieniach i występach, wigilii w Ośrodku. Świętujemy także urodziny wychowanków.
- Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem.
Zajęcia te obejmują naukę prawidłowego oddychania, picia, gryzienia/żucia i połykania. Prowadzony jest masaż ustno – twarzowy, usprawniający mięśnie artykulacji. Stosowane są alternatywne sposoby komunikowania się: ćwiczenie gestów i zachowań służących porozumiewaniu się i wyrażaniu potrzeb, stosowane są książki komunikacyjne, go talki, mówiące albumy, przyciski z komunikatami – big macki. Rozwijane jest rozumienie mowy i wzbogacane słownictwo bierne.
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.
Zajęcia rehabilitacji ruchowej odbywają się w formie indywidualnej, dostosowane są do możliwości i umiejętności uczestników. W czasie zajęć prowadzone są ćwiczenia doskonalące prawidłową postawę ciała, stymulujące czucie głębokie, rozciągające przykurcze mięśniowe oraz normalizujące wzmożone napięcie mięśniowe. Ćwiczy się także orientację w schemacie ciała uczestnika i w przestrzeni.
- Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia.
Zadanie to realizowane jest poprzez ćwiczenie w miarę samodzielnego poruszania się uczestników zajęć, samodzielnego spożywania posiłków, wykonywania czynności higienicznych (np. mycie rąk, twarzy, zębów), ubierania się, poprzez trening czystości (sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych).
- Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, nauka rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
Zadanie to realizowane jest poprzez stwarzanie wychowankom okazji do manipulowania różnymi przedmiotami, poznawanie i zabawę substancjami o różnej konsystencji (woda, piasek, liście), umożliwienie bezpiecznego kontaktu z inną osobą i odczuwania własnego ciała, stymulację wielozmysłową podczas zajęć plastycznych, muzycznych, ruchowych, zajęcia w sali doświadczania świata oraz spacery po bliskiej okolicy.
- Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.
W ramach tego zadania wdrażamy wychowanków do stosowania się poleceń opiekunów, ćwiczymy reagowanie adekwatnie do bodźca, zachęcamy do współpracy z dorosłymi oraz rówieśnikami, do czynnego uczestnictwa
w zajęciach, próbujemy eliminować zachowania niepożądane.
- Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań oraz udział
w ekspresyjnej aktywności.
Wychowankowie biorą udział w zajęciach plastycznych, muzycznych, rytmicznych, mają okazję wyrażać własną ekspresję poprzez zajęcia twórcze i uczestnictwo w imprezach organizowanych przez Ośrodek: zabawach muzyczno – ruchowych, warsztatach plastycznych „Silne, sprawne dłonie” oraz w festynach.