E-dziennik

Jadłospis

Kontakt

Rada rodzciów

ZHP

Stowarzyszenie Pomocna dłoń

Samorząd szkolny

WWR (wczesne wspomaganie rozwoju) to zespół działań diagnostycznych oraz terapeutycznych skierowany do dzieci od urodzenia do lat 7, który ma celu poprawę funkcjonowania w obszarze rozwojowym, w którym maluch prezentuje opóźnienia, zaburzenia. WWR prowadzone jest jednocześnie przez wielu specjalistów, dzięki czemu skuteczność terapii jest bardzo wysoka. Wskazania do wczesnego wspomagania rozwoju obejmują m.in. opóźnienia mowy, opóźnienia rozwoju psychoruchowego, zaburzenia emocjonalne, autyzm, ADHD, niepełnosprawność intelektualną. WWR, czyli wczesne wspomaganie rozwoju, to kompleksowe, multidyscyplinarne działania mające wspomóc rozwój psychomotoryczny dziecka już na bardzo wczesnym etapie. Pomoc polega na interwencjach terapeutów, którzy posiadają odpowiednie kompetencje do tego, aby ułatwić dziecku z trudnościami osiąganie nowych umiejętności, są to m.in. psycholog, logopeda, pedagog, terapeuta SI

Inicjacja tego rodzaju interwencji musi być poprzedzona specjalistycznymi badaniami lekarskimi oraz oceną właściwych instytucji o potrzebie takiego kształcenia. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, jak wskazuje sama nazwa, powinno zostać wdrożone najwcześniej jak to możliwe. Dlatego też kluczową rolę odgrywa tutaj obserwacja rodziców, którzy w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących rozwoju swojej pociechy powinni udać się po pomoc do specjalistów w tej dziedzinie. 

Wczesne wspomaganie rozwoju – wskazania do terapii

Wspomaganie rozwoju dziecka można uzyskać w konkretnych przypadkach – w sytuacji, kiedy stwierdzone zostaną określone rodzaje zaburzeń, mogące rzutować na funkcjonowanie w przyszłości. 

Do niepełnosprawności oraz dysfunkcji uprawniających do uzyskania WWR zaliczane są: 

autyzm,

zespół Aspergera,

ADHD,

dysfunkcje mowy, wzroku oraz słuchu,

niepełnosprawność intelektualna,

nieprawidłowy rozwój psychoruchowy,

niepełnosprawność ruchowa,

niepełnosprawność sprzężona,

afazja.

Diagnozę oraz terapię WWR prowadzą terapeuci specjalizujący się w pracy nad poszczególnymi obszarami rozwojowymi:

psycholog,

pedagog,

logopeda i neurologopeda,

fizjoterapeuta,

terapeuta integracji sensorycznej.

 

ODDZIAŁY REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZE

 

W Ośrodku funkcjonują 2 oddziały rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnicy zajęć korzystają codziennie z 5 godzin zajęć rewalidacyjnych. Wszystkie zajęcia dostosowane są do poziomu funkcjonowania i możliwości uczestników zajęć.

Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze obejmują:

1.Nawiązywanie przez wychowanków kontaktów

W ramach zajęć rozwijana jest umiejętność uczestniczenia w zespołowych formach zajęć, w miarę możliwości – w życiu społecznym oraz imprezach szkolnych, odpowiadających poziomowi rozwoju,
np. w festynach i zabawach integracyjnych, zabawach muzycznych z okazji andrzejek, karnawału,
w akademiach okolicznościowych, przedstawieniach i występach, wigilii w Ośrodku. Świętujemy także urodziny wychowanków. 

  1. Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem.

Zajęcia te obejmują naukę prawidłowego oddychania, picia, gryzienia/żucia i połykania. Prowadzony jest masaż ustno – twarzowy, usprawniający mięśnie artykulacji. Stosowane są alternatywne sposoby komunikowania się: ćwiczenie gestów i zachowań służących porozumiewaniu się i wyrażaniu potrzeb, stosowane są książki komunikacyjne, go talki, mówiące albumy, przyciski z komunikatami – big macki. Rozwijane jest rozumienie mowy i wzbogacane słownictwo bierne.

  1. Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.

Zajęcia rehabilitacji ruchowej odbywają się w formie indywidualnej, dostosowane są do możliwości i umiejętności uczestników. W czasie zajęć prowadzone są ćwiczenia doskonalące prawidłową postawę ciała, stymulujące czucie głębokie, rozciągające przykurcze mięśniowe oraz normalizujące wzmożone napięcie mięśniowe. Ćwiczy się także orientację w schemacie ciała uczestnika i w przestrzeni.

  1. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia.

Zadanie to realizowane jest poprzez ćwiczenie w miarę samodzielnego poruszania się uczestników zajęć, samodzielnego spożywania posiłków, wykonywania czynności higienicznych (np. mycie rąk, twarzy, zębów), ubierania się, poprzez trening czystości (sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych).

  1. Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, nauka rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.

Zadanie to realizowane jest poprzez stwarzanie wychowankom okazji do manipulowania różnymi przedmiotami, poznawanie i zabawę substancjami o różnej konsystencji (woda, piasek, liście), umożliwienie bezpiecznego kontaktu z inną osobą i odczuwania własnego ciała, stymulację wielozmysłową podczas zajęć plastycznych, muzycznych, ruchowych, zajęcia w sali doświadczania świata oraz spacery po bliskiej okolicy.

  1. Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.

W ramach tego zadania wdrażamy wychowanków do stosowania się poleceń opiekunów, ćwiczymy reagowanie adekwatnie do bodźca, zachęcamy do współpracy z dorosłymi oraz rówieśnikami, do czynnego uczestnictwa
w zajęciach, próbujemy eliminować zachowania niepożądane.

  1. Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań oraz udział
    w ekspresyjnej aktywności.

Wychowankowie biorą udział w zajęciach plastycznych, muzycznych, rytmicznych, mają okazję wyrażać własną ekspresję poprzez zajęcia twórcze i uczestnictwo w imprezach organizowanych przez Ośrodek: zabawach muzyczno – ruchowych, warsztatach plastycznych „Silne, sprawne dłonie” oraz w festynach.

 

Celem edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w naszym Ośrodku. W okresie trzyletniej edukacji staramy się efektywnie przygotować młodzież  do życia w dorosłości.  W tym w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy. Celem nauki jest także: utrwalanie i poszerzanie zakresu już zdobytej wiedzy i umiejętności, doskonalenie już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i kształcenie nowych umiejętności umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie uczniów w przyszłości. W trakcie realizowanych zajęć staramy się rozwijać zaradności, wspomagać autonomie i niezależność uczniów. Doskonalimy kompetencje społeczne, które pozwalają zbudować pozytywny obraz samego siebie i pokonać lęk przed otoczeniem. Motywujemy do rozwijania w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych oraz umiejętności dbałości o własne zdrowie i innych osób oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu. Kształtujemy poczucie odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje (przewidywanie skutków własnych decyzji, wyciąganie wniosków i przewidywanie konsekwencji swoich działań).

Bardzo ważnym elementem jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i budowania relacji z innymi osobami odpowiednio do pełnionych ról społecznych, umiejętności współżycia i współpracy oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności. Zapewnienia my uczniom dostępu do różnych źródeł informacji i opanowanie umiejętności korzystania z nich. Stymulujemy rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny przez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Przygotowujemy  do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia. Kształtujemy  kompetencje społeczno-zawodowe istotne z punktu widzenia samostanowienia w dorosłym życiu. Wskazujemy  prawidłowe postawy wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i zaangażowania w pracę. Modelujemy umiejętności praktyczne do podjęcia zatrudnienia na otwartym lub chronionym rynku pracy, w tym udziału w praktykach wspomaganych. Motywujemy  umiejętności zdobywania, utrzymywania i wypowiadania zatrudnienia.

Podejmujemy działania mające na celu zwiększenie zakresu możliwości przygotowania ucznia do podejmowania decyzji w zakresie wyboru celowej aktywności po zakończeniu edukacji (w tym w warsztacie terapii zajęciowej, środowiskowym domu samopomocy, zakładzie aktywności zawodowej, zakładzie pracy chronionej, na otwartym rynku pracy), w zależności od indywidualnych predyspozycji, możliwości i ograniczeń.

Dyrekcja

Pracownicy Ośrodka

Ośrodek